Paris, Frankrike

Efter Amsterdam åkte tåget vidare till Paris, Paris som jag längtat efter att besöka så himla länge. Hela parisvistelsen vart dock kortlivad då vi på nåt sätt lyckades pricka in resan dit mitt under översvämning, tågstrejker och fotbollsEM. Paris skulle vara ett av de ställen som vi skulle stanna fler dagar i, men så vart det inte riktigt. Ett måsta var Disney land vilket i stort sett tog upp en hel dag (bilder på det sen då det är ca 100 st) och pga tågförseningar och fullsatta tåg var vi tvungen att resa flera timmar tidigare än planerat. Sightseeing runt i staden fick därför ske under några timmar på dagen och det var ändå en hel del saker vi absolut ville klämma in.
 
Dagen började med att vi vaknade tidigare än vanligt, gick in på närmsta cafe och köpte oss frukost. Sedan tog vi tunnelbanan till Eiffeltornet och började sightseeingen där. Otur som vi hade så var ungefär hela parken framför tornet avspärrat pga EM och vi fick gå gode biten för att ta oss fram och fick därför börja med att se tornet underifrån. Var dock en helt otrolig känsla att efter så många år av längtan äntligen få se tornet med egna ögon. Vid första glimten av den kunde jag bara inte sluta le, det var ren lycka. Eiffeltornet var verkligen allt jag trott det skulle vara, det var otroligt mäktigt att stå där vi foten och kika upp hela vägen till toppen. Tror jag hade kunnat stå där hela dagen och bara tittat på den, men som jag nämnde tidigare var detta inget vi hade tid med haha. Under de korta timmarna i stan lyckade vi även klämma in bland annat Louvren (som såklart var under ombyggnation), the Roue och Notre dame. eftersom vi inte vågade mixtra och möjligtvis missa tåget till barcelona så beslöt vi oss för att gå tillbaka till tågstationen. En sträcka som såg liten ut på kartan men som var betydligt längre än vi trott, tror vi gick ca 30 000 steg den dagen. Var logomt trött i fötterna den dagen.
 
Paris är ett ställe som jag absolut ska åka tillbaka till, men den gången i minst en vecka, på ett finare hotell, med mer tid och med bättre mat. Kanske jag tillåmed får gå upp i Eiffeltornet, in i Louvren och se Triumfbågen. Detta får dock bli i framtiden för nu har jag prickat av Paris och Eiffeltornet på min bucketlist och planerat in andra äventyr!

Kommentarer:

1 FREEDOMtravel:

Fina och inspirerande bilder! Paris har jag inte varit i sen jag var 14. Däremot reste vi runt i Frankrike i ungefär två månader förra året, ett av våra favoritländer i Europa faktiskt!

Svar: Jaa, Paris var verkligen superfint! Frankrike ligger helt klart i toppen av länder jag besökt, varit i tre olika städer och de har varit lika bra allihopa :D tack för kommentaren!
Caroline harlin

Kommentera här: