Vodice, Kroatien

Tar ett break i tågluffsbilderna då det vart för svårt att skriva och komma ihåg fakta om alla ställen. Därför tänkte jag gå vidare med resan jag gjort nu här för en månad sen och så återkommer vi till tågluffen senare. Pappa fyllde 50 i år så därför bestämde vi oss för att åka på en resa tillsammans med släkten, dvs mamma, pappa, sandra, andreas, mormor, morfar, petter och jag. Kroatien var ett ställe som majoriteten nog alla ville fara till då landet är den perfekta kombon av både kultur och solsemester. Vet att jag scrollade på 9gag nån gång för längesen då bilden på kroatiens nationalpark ploppade upp och jag tänkte direkt att dit vill jag.
 
Första dagen åkte vi på vinprovning i en liten by utanför vodice. Jättefina landskap med höga berg, gröna ängar, lavendelfält och vinodlingar vart man än titta. Vi åkte med buss uppför bergskanten tills vi nådde byn, det var precis som på film där tanterna satt ute på trånga gatorna och drack vin. Turen började med att vi fick gå en sväng vid själva vinodlingen där ägaren och vinodlaren berättade mer om de olika vinsorterna och rankorna. Sedan gick turen vidare till själva vinprovningen där vi fick sätta oss ner och smaka på de olika vinsorterna, rött, vitt och rose. Jag tror aldrig jag har uppskattat vin så mycket som jag gjorde då, tillbehören till vinen kom från vinodlarens egna trädgård och passade perfekt till vinsorterna. Jag har till och med börjat gilla oliver och det trodde jag aldrig jag skulle göra. Men det var stor skillnad på burkoliver och färska. 
 
Andra dagen åkte vi till nationalparken, ut till byn Skradin, där vi därifrån åkte båt till krka nationalpark, Krka påminde om ett lite mer tropiskt storforsen, med små bäckar och vattenfall överallt. Bada fick jag göra där också trots att det var iskallt. I Kroatien gjorde inga mer större utflykter förutom att gå lite sightseeing i själva staden Vodice och att ta en lite längre cykeltur till en närliggande by vid namn Tribunji där vi gick upp till en kyrka och fick lite fina utsiktsbilder. Overall väldigt bra resa med mycket sol, bad (för det gjorde vi såklart också) öl och god mat.
Godaste var nog peka en gryta på kalv som långkokats i vin, Pljeskavica och Ćevapčići (köttfärskorvarna som finns på bild). 

Kommentera här: